تومور عصب گوش

تومور عصب گوش نوعی تومور خوش خیم بوده که در قسمت عصب دهلیزی حلزونی گوش قرار می گیرد. در واقع این تومور در عصب هشتم قرار گرفته و در مجاورت عصب هایی است که کنترل حرکات صورت را به عهده دارند. در این حالت معمولا بیمار با سرگیجه و سردرد مواجه می شود و پس از بررسی های بیشتر از طریق معاینه و تصویربرداری تومور عصب گوش تشخیص داده خواهد شد. در صورتی که به این علائم بی توجهی شود و مشکل حاد تر گردد ، حتی ممکن است منجر به مرگ بیمار شود.

از آن آنجایی که عصب شنوایی تبادل اطلاعات بین مغز و گوش داخلی را بر عهده دارند ، رشد این تومور موجب ایجاد اختلال در شنوایی بیمار می شود. در واقع این تومور در مراحل اولیه خطری نداشته اما باید به موقع نسبت به درمان آن اقدام نمود. چنانچه این اختلال به موقع درمان نشود به مغز و مخچه فشار وارد کرده و عوارض خطرناک و جبران ناپذیری برای فرد به ارمغان می آورد.

تومور عصب گوش

علائم اولیه تومور عصب گوش

این عارضه در مراحل اولیه عوارضی همچون کاهش شنوایی ، وزوز گوش و کیپ شدن گوش را به همراه دارد که بسیار شبیه به عوارض سرماخوردگی هستند. به همین دلیل تشخیص بررسی دقیق این عوارض از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

علائم این عارضه

• وزوز گوش
  • کاهش شنوایی
  • احساس سردرد
  • درد در نواحی گوش
  • اختلال عدم تعادل و سر گیجه
  • بی حس شدن بخشی از صورت و احساس سوزن سوزن شدن آن
  • اختلال در انقباضات ماهیچه های صورت و در برخی موارد حاد ، فلج عضلات صورت

تشخیص تومور عصب گوش

در واقع مهم ترین قسمتی که در تشخیص این عارضه بسیار تاثیرگذار است ، علام اولیه بیماری می باشد که در این حالت بیمار باید حتما به پزشک مراجعه نماید. معمولا علائم این بیماری پس از سی سالگی پدید می آید. برای تشخیص دقیق این عارضه ابتدا برای بیمار تصویربرداری MRI تجویز می شود. سپس تست های شنوایی ، تعادل و عملکرد ساقه مغز انجام خواهد شد.

درمان تومور عصب گوش

در واقع بسته به نوع تومور هر فرد ، درمان آن نیز متفاوت است. در شرایطی که رشد تومور به کندی صورت گرفته یا حتی متوقف شده است ، شنوایی فرد دچار مشکل نمی شود ولی فرد باید به صورت مرتب تحت نظر پزشک باشد. اما در شرایطی که همچنان رشد تومور ادامه داشته باشد ، روند درمان آغاز شده و بیمار تحت نظر قرار خواهد گرفت.

2 × پنج =