جراحی سر و گردن

جراحی سر و گردن روشی است که برای درمان بسیاری از بیماری های مربوط به ناحیه سر و گردن به کار رفته می شود. سینوس ها، مشکلات تیروئید، عفونت ها، تومورهای خوش خیم و بدخیم از جمله مشکلات و بیماری های مرتبط با سر و گردن می باشند.

برای درمان بیشتر افرادی که در سر و گردن خود تومور بدخیم دارند باید با روش جراحی، اقدام به برداشتن بافت های سرطانی و توده ها کرد. همچنین باید گفت یکی از بخش های بسیار مهم در جراحی سر و گردن و روند درمانی افراد، جراحی های بازسازی می باشند زیرا موجب بازگردانی ظاهر طبیعی افراد بعد از جراحی تومور می شود.

جراحی سر و گردن

جراحی سر و گردن چیست؟

جراحان سر و گردن اغلب متخصص گوش و حلق و بینی بوده و با نام اتولارینوگولوژیست شناخته می شوند.

منظور از تخصص اتولارینگولوژی تشخیص و درمان بسیاری از اختلالات و بیماری های مرتبط با سر و گردن می باشد.

درمان انواع سرطان های سر و گردن هدف اصلی از انجام جراحی سر و گردن است. سرطان های سر و گردن در مناطقی همچون غدد بزاقی، لوزه ها، حفره بینی و سینوس ها، لب ها و حنجره به وجود می آید.

• در موارد زیر نیز از این جراحی بهره گرفته می شود:
  1. فشار بر ستون فقرات
  2. اختلال در فک
  3. عفونت مزمن گوش
  4. درد سینوس ها
  5. مشکلات تیروئید
  6. آپنه و خر و پف در خواب
  7. سرگیجه شدید
  8. اختلال در اعصاب صورت
  9. مشکل لوزه
  10. مشکلاتی در بالای ستون فقرات

انواع جراحی سر و گردن

این جراحی انواع مختلفی داشته و برای اینکه ابهاماتی در این رابطه ذهن شما را به خود درگیر نکند لازم است تمام سوالات خود را از پزشک تان بپرسید.

• تیروئیدکتومی: در این جراحی تمام یا بخشی از غده تیروئید برداشته خواهد شد.
  • تیروئیدکتومی کم تهاجمی: از این روش جراحی، برای برداشتن تمام یا بخشی از تیروئید استفاده می شود و به همین منظور یک برش کوچک به ابعاد 5/1 سانتیمتر در ناحیه مورد نظر ایجاد شده، پاراتیروئید و بافت موجود در اطراف حنجره حفظ می شود.
  • پاروتیدکتومی: علت انجام این جراحی معمولاً وجود تومور یا عفونت در غده پاروتید بوده که به دنبال آن این غده برداشته می شود.
  • پاراتیروئیدکتومی: به 4 غده ای که بسیار کوچک بوده و در کنار غده تیروئید قرار دارند پاراتیروئید گفته می شود، وظیفه این غدد تولید هورمون هایی به منظور تنظیم سطح کلسیم بدن می باشد.
  • مندیبولکتومی: برای برداشتن بخشی از فک از این روش جراحی استفاده می شود.
  • جراحی بازسازی سر و گردن
  • نمونه گیری از توده های سر و گردن یا بیوپسی
  • جراحی حنجره به منظور درمان سرطان حنجره
  • جراحی غدد بزاقی
  • جراحی گردن

می توان گفت که جراحی سر و گردن حوزه بسیار وسیعی را در بر گرفته و جراحی های مختلف تهاجی و کم تهاجمی را شامل می شود. در صورت دقت در انتخاب پزشک خود و انتخاب یک متخصص گوش و حلق و بینی خوب می توانید بیماری های مربوط به سر و گردن را برای همیشه درمان کنید.

چهار × پنج =