پولیپ بینی

پولیپ بینی چیست؟ به توده ای غیر سرطانی که نرم بوده و فاقد درد می باشد و در مسیر سینوس ها یا بینی قرار می گیرد، پولیپ گفته می شود.

پولیپ ها از نظر ظاهری شبیه به خوشه انگور آویزان یا قطره اشک بوده و دلیل ایجاد آن ها التهابات مزمن ناشی از موارد زیر است:

• آلرژی
  • عفونت های روده ای
  • اختلالات ایمنی خاص
  • آسم
  • حساسیت به مواد مخدر

علائم پولیپ بینی

این امکان وجود دارد پولیپ هایی که ابعاد آن ها کوچک است هیچگونه نشانه ای نداشته باشند ولی پولیپ هایی با ابعاد بزرگتر موجب مسدود نمودن مسیر بینی و بروز عفونت های مکرر، از دست دادن حس بویایی و به طور کلی ایجاد مشکلات تنفسی برای افراد شود.

لازم به ذکر است که امکان بروز این بیماری در همه افراد وجود داشته ولی احتمال بروز آن در میانسالان بیشتر از سایر افراد می باشد.

بین التهاب پوشش مسیرهای سینوس و بینی و پوليپ بيني ارتباط وجود دارد، با این وجود ممکن است شخصی دارای سینوزیت مزمن بوده ولی پولیپ نداشته باشد.

به این دلیل که پولیپ ها قابل لمس نبوده و نرم می باشند اگر اندازه آن ها کوچک باشد افراد متوجه حضور آن ها نخواهند شد. با این وجود علائم زیر می توانند دلیل وجود پولیپ در بینی افراد باشد:

• خرناس کشیدن
  • گرفتگی بینی به طور مداوم
  • خارش در چشم و اطراف آن
  • وجود درد در دندان های فوقانی
  • آبریزش از بینی و پشت آن
  • احساس فشار بر روی صورت و پیشانی
  • درد در سر و صورت

چگونه می توان پولیپ بینی را تشخیص داد؟

پولیپ بینی

تشخیص پولیپ بینی توسط خود شخص بسیار دشوار و سخت بوده و برای تشخیص آن حتماً باید به پزشک مراجعه کرد.

پزشک با استفاده از یک چراغ قوه پزشکی که رینوسکوپ نام دارد به مجاری بینی از طریق سوراخ های آن نگاه انداخته و به این ترتیب در صورت وجود پولیپ آن ها را مشاهده خواهد کرد.

اگر موقعیت پولیپ ها در اعماق سینوس ها باشد ممکن است از دید پزشک پزشک پنهان شده و برای مشاهده و تشخیص آن ها نیاز به معاینه با آندوسکوپی بینی باشد.

در روش آندوسکوپی بینی دکتر یک لوله که نازک و انعطاف پذیر بوده و در قسمت سر آن چراغ و دوربین وجود دارد را وارد بینی می کند.

همچنین ممکن است به منظور تشخیص مکان دقیق پولیپ و تشخیص سایز آن نیاز به انجام سی تی اسکن یا ام آر آی باشد.

لازم به ذکر است که برای تشخیص منشا التهاب بینی از تست آلرژی بهره گرفته می شود. برای انجام این تست پزشک سوراخی به اندازه سر سوزن بر روی پوست بینی ایجاد نموده و انواع مختلف آلرژن ها را که به شکل مایع است به روی سوراخ بینی قرار می دهد، با این کار واکنش سیستم ایمنی به انواع آلرژن ها مشخص می شود.

جراحی پولیپ بینی

در ابتدا برای درمان پوليپ بینی از روش های دارویی بهره گرفته می شود، اگر این روش پاسخگو نبود برای از بین بردن پولیپ ها و برطرف کردن مشکلاتی که منجر به التهاب سینوس ها و ایجاد پولیپ شده اند نیاز به انجام جراحی آندوسکوپیک بینی می باشد.

جراح لوله ای که دارای یک دوربین کوچک و ذره بین است را از طریق سوراخ های بینی به سمت حفره های سینوس هدایت نموده و از یک جسم کوچک  به منظور از بین بردن پولیپ یا اجزای دیگری که موجب انسداد جریان مایعات از سینوس ها و بستن راه آن ها شده استفاده کرده و آن ها را می تراشد.

جراحی پوليپ بینی به طور سرپایی انجام شده و بیشتر پزشکان برای جلوگیری از بازگشت آن استفاده از اسپری های کورتیکواستروئید را به بیماران خود پیشنهاد می نمایند. همچنین باید گفت که شتسشو به وسیله آب نمک موجب ایجاد تسریع در روند بهبودی افراد می گردد.

روش های پیشگیری از ابتلا به پوليپ بيني

پولیپ بینی

بعد از جراحی پولیپ بینی ممکن است پولیپ دوباره در فرد بروز کند، با رعایت مواردی که در ادامه آورده ایم می توانید از ابتلای مجدد به پولیپ بینی پیشگیری نمایید:

• استفاده از شوینده بینی: به منظور شستشوی مجاری بینی خود از یک اسپری آب نمک استفاده نمایید. این کار موجب بهبود جریان مخاط شده و بینی را از محرک های دیگر و آلرژن ها پاک می کند.
  • مدیریت آسم و آلرژی: پزشکان راهکارهای زیادی را به منظور مدیریت آلرژی و آسم به شما توصیه می نمایند که لازم است آن ها را رعایت کنید، چنانچه با رعایت این راهکارها بیماری تان به خوبی کنترل نشد موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید تا راهکارهای جدیدی را برای شما در نظر بگیرد.
  • رعایت بهداشت: بهتر است مسیرهای تنفسی مرطوب نگه داشته شوند، به همین منظور در صورتی که هوای خانه تان خشک است از دستگاه های مرطوب کننده هوا در منزل خود استفاده کنید. این کار با بهبود جریان مخاط سینوس ها، موجب جلوگیری از التهاب بینی و انسداد آن می شود.
  • اجتناب از محرک های بینی: آلاینده های موجود در هوا موجب سوزش و التهاب بینی و سینوس ها می شود به همین منظور حتی الامکان از استنشاق آن ها خودداری کنید. از جمله این آلاینده ها می توان به گازهای شیمیایی، گرد و خاک، دود تنباکو و آلرژن ها اشاره نمود.

دو × یک =